Nieuw state-of-the-art distributiecentrum voor Lecot

Om de sterke groei van Lecot te ondersteunen, worden de bestaande magazijnhallen uitgebreid met een state-of-the-art distributiecentrum pal naast de hoofdzetel in Heule. Het nieuwe hoogstapelmagazijn zal zo’n 6.000 vierkante meter tellen. Voor de ontwikkeling van het nieuwe logistieke masterplan deed Lecot een beroep op het logistieke adviesbureau Logflow NV. Daarnaast is er een duurzame samenwerking met KNAPP. Hun zestien meter hoge OSR™ EVO shuttle zal het kloppend hart van deze logistieke operatie worden.

IJzersterke klantenservice

Lecot bestaat dit jaar 135 jaar en is uitgegroeid tot de grootste nationale speler in onder andere bouwbeslag, bevestigingen, gereedschappen, ijzerwaren en persoonlijke beschermingsmiddelen. Met een ruim aanbod van 110.000 artikelen, waarvan 40.000 meteen beschikbaar, vindt iedereen uit de bouw- en industriesector wat hij zoekt. De drijvende kracht achter dit snelgroeiend bedrijf is altijd de state-of-the-art logistieke werking geweest.

Om de verdere groei en ijzersterke klantenservice te kunnen blijven garanderen, wordt daarom de volgende drie jaar geïnvesteerd in een sterk doorgedreven, flexibele en modulair uitbreidbare automatisatie van de logistiek.

Logistics 4.0 

Logistiek adviesbureau Logflow stelde recentelijk een nieuw masterplan op, waaruit duidelijk werd dat doorgedreven automatisatie zich opdringt. Dit onder de vorm van een volautomatisch bakkenmagazijn. Het terrein van het voormalige Hoorens Printing dat zo’n 13.000 vierkante meter telt, verzekert zo meervoudige groei. Vervolgens verfijnde Logflow het logistieke concept. Hierbij werd veel aandacht besteed aan de fasering zodat de continuïteit van de huidige operaties kan worden gegarandeerd. Het gebouw werd ontwikkeld in samenwerking met architecten- en ingenieursbureau DBG (D’hondt-Beyens-Goesert) uit Kortrijk.

De fundamenten staan klaar om de komende jaren ‘logistics 4.0’ technologieën in te pluggen. Zo werd het receptie-proces uitgedacht. Dankzij dit proces zullen de 110.000 verschillende referenties makkelijk te ontvangen zijn zonder de vereiste productkennis. Daarnaast zal de magazijnoperator aan de hand van artificiële intelligentie geassisteerd worden. Het ontwerp hecht ook veel belang aan de ergonomische opzet van werkposten. Daarnaast is er een sorteerinstallatie aanwezig die het mogelijk maakt om afhaalbestellingen, bevoorrading van vestigingen en zendingen voor transporteurs eenvoudig ui te sorteren. Deze kunnen later worden opgehaald door autonome heftrucks (AGV/AMR).

Duurzame partnership met KNAPP

Specialist KNAPP uit Oostenrijk werd geselecteerd als finale partner om het automatische systeem uit te rollen. Het kloppende hart van de installatie wordt een tripeldiep goods-to-person systeem met de KNAPP OSR™ EVO shuttle technologie.

Concreet zullen er in de eerste fase twee 80 meter lange gangen van zo’n 16 meter hoog worden opgetrokken. Dit zal goed zijn voor 58.000 baklocaties. Op termijn kan het opslagsysteem verdrievoudigd worden tot zo’n 174.000 baklocaties. Dankzij de 74 OSR™ EVO shuttles zal de aan- en afvoer van bakken naar de verschillende ergonomische Pick-it-Easy werkstations gegarandeerd worden. Deze werkstations worden uitgerust met in de hoogte verstelbare platformen en light-grid systemen om de operatoren visueel te ondersteunen tijdens het orderpicken.

Het shuttlesysteem zal niet enkel als opslagmiddel gebruikt worden, maar ook als buffer. Zo zullen orders bijvoorbeeld tussen het verzamelen en het verpakken gebufferd worden. Nadien zorgt een sorteerinstallatie, met ruimte voor meer dan 100 bestemmingen, ervoor dat de bestellingen in de toekomst eenvoudig uitgesorteerd kunnen worden.

Dankzij de hoogtebenutting en de gecondenseerde opslagtechniek kunnen we de bouwoppervlakte beperken en zo bijdragen aan een duurzame oplossing.

Eind februari 2023 werd het contract tussen Lecot en KNAPP ondertekend, de start van een duurzaam partnership tussen de verschillende partijen. In de tussentijd zijn de sloop- en bouwwerk aan het nieuwe gebouw gestart. Er wordt verwacht dat het nieuwe systeem volledig operationeel zal zijn tegen de zomer van 2025.